T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SİVAS / MERKEZ - Sivas Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi

Dilimizin Zenginlikleri

Mrt

KUTATGU BİLİG – YUSUF HAS HACİP

    İslamiyet’in Kabulünden Sonraki Türk Edebiyatı’na ait, bilinen ilk yazılı eser Kutadgu Bilig’dir.“Kutlu Olma Bilgisi” anlamına gelen Kutadgu Bilig, Yusuf Has Hacip tarafından 1069 yılında yazılmıştır. İslamiyet’in Kabulünden Sonraki Türk Edebiyatı’na ait, bilinen ilk yazılı eserdir. Karahanlı Hükümdarı Tabgaç Buğra Han’a sunulan bu didaktik eser, siyasetname türünün Türk edebiyatındaki ilk örneği olarak kabul edilir. Yazıldığı dönemin sosyal ve siyasi anlayışını yansıtan eser, aruz ölçüsüyle mesnevi tarzında yazılmıştır. 

    Alegorik bir eser olan Kutadgu Bilig, dört sembolik kişiliğin karşılıklı konuşmaları şeklinde oluşturulmuştur. Bu kişilerden hükümdar olan Kün Togdı (Gün Doğdu) adaleti, vezir olan Ay Toldı (Dolunay) mutluluğu, bilge olan Ögdülmiş (Övülmüş) aklı, derviş olan Odgurmış (Uyanmış) akıbeti temsil etmektedir. Eser; Allah, peygamber, dört halife ve eserin sunulduğu kişinin övgüleriyle başlar. Eserde adalet, doğruluk, iyilik, erdem, akıl, bilgi, zaman, mutluluk, halkla ve devlet görevlileriyle münasebetler gibi konularda bilgiler verilir.

    Bu eserin unutulmaması için okulumuzda farkındalık oluşturmak amacıyla Kutatgu Bilig panoları hazırlanmıştır. Panoların hazırlanmasında emeklerini esirgemeyen edebiyat öğretmeni Süreyya FARIMAZ ve öğrencilerine teşekkür ediyoruz.

Mrt

ŞUBAT AYI ETKİNLİKLERİMİZ

1- "Deyimler ve Atasözleri Okumaları " etkinliği kapsamında okulumuzda deyim ve atasözlerinin anlatıldığı panolar hazırlanmıştır

2- Öğrencilerde deyimler ve atasözleri farkındalığı oluşturulmaya çalışılmıştır.

Mrt

OCAK AYI ETKİNLİKLERİMİZ

1- Divanü Lügati't-Türk ile ilgili okulumuzda deneme yazma yarışması düzenlenmiştir.11/B sınıfı öğrencilerinden Tuana ŞERARE  il genelinde düzenlenen Divanü Lügati't-Türk deneme yazma yarışmasına okulumuzu temsilen katılmaya hak kazanmıştır.

2- Divanü Lügati't-Türk ve Kaşgarlı Mahmut ile ilgili okul panosu hazırlanmış      öğrencilerimize Divanü Lügati't-Türk tanıtılmıştır.

Ock

     ARALIK AYI FAALİYETİ

1- Mehmet Akif Ersoy' u Anma Haftası münasebetiyle Safahat'tan sözlerin ve şiirlerin yer aldığı okul panosu düzenlenmiştir. Milli Şairimizin sanat anlayışı, düşünce yapısı, dili kullanma yeteneği öğrencilerimize tanıtılmıştır.

2- "Sözlük Zenginliktir" etkinliği kapsamında "Safahat " sözlüğü okulumuzun web sitesinde paylaşılmış ve öğrencilerimizin sözlükten yararlanmaları için farkındalık oluşturulmuştur.

safahatsozluk.pdf

Ock

"Safahat" konulu çevrimiçi bilgi yarışmasında 11.sınıf öğrencimiz Zeynep ERDOĞAN Sivas 2’ncisi olmuştur.

Bakanlığımızca yürütülen "Dilimizin Zenginlikleri Projesi" kapsamında yapılan "Safahat" konulu çevrimiçi bilgi yarışmasında 11.sınıf öğrencimiz Zeynep ERDOĞAN Sivas 2'ncisi olmuştur. Öğrencimizi ve öğrencimizin hazırlanmasında emeği geçen öğretmenlerimizi tebrik ederiz.

Ara

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ

       Millî Eğitim Bakanımız Sayın Yusuf Tekin tarafından başlatılan "Dilimizin Zenginlikleri Projesi" okullarda yapılacak söz varlığını zenginleştirme çalışmaları ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini amaçlamaktadır. Bu sayede öğrencilerimiz dilimizin seçkin ve özgün eserlerini tanıyacak, eserlerimizde geçen sözcüklerin derinliklerini (çeşitli anlamlarını) öğrenecek; milletimizin kültürünü, birikimini, düşünce dünyasını ve hayat tarzını söz varlığımızın içinde yeniden keşfedecektir.

1- Okul panosunda Dilimizin Zenginlikleri Projesi kapsamında Türk edebiyatının en güzide eserleri, Türk klasikleri, öğrencilerimize tanıtıldı. Panolarda eylem planında yer alan Safahat, Yunus Emre Divanı, Divanü Lügati't-Türk, Kutadgu Bilig ve divan şiirinin önemli temsilcilerine yer verildi.

2- "Bilen Oturur" etkinliği çerçevesinde klasik eserlerimiz sınıf tahtasına yazıldı, ayağa kalkan öğrencilerimizden bu eserlerin kimlere ait olduğu soruldu. Cevabı bilen öğrencilerin oturması istendi.

Yapılan etkinlik ile eser-yazar eşleştirmesi daha kalıcı ve eğlenceli bir hale dönüştürüldü.

" Bilen Oturur " etkinliğinin ikinci aşamasında kelimelerin eş anlamlarının bulunması istendi. Bu etkinlikle dilimizin zenginliklerinin farkındalığı sağlandı

Kas

YILLIK ÇALIŞMA PLANI